دوربین مداربسته, وبلاگ

انواع لنز دوربین مدار بسته

انواع لنز دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته دارای انواع متفاوتی می باشند. که بر اساس موارد مختلفی همچون: تکنولوژی، نحوه تصویر برداری، دید در شب و دیگر موارد این چنینی دسته بندی می شوند. یکی از مهم ترین این موارد، نوع لنز دوربین می باشد. چرا که وضوح و کیفیت تصویر نهایی بسته به کیفیت و نوع لنز می باشد. اگر اطلاعات کاملی درباره انواع لنز مدار بسته و نحوه تاثیر گذاری آن بر کیفیت تصویر ندارید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چه عواملی در لنز دوربین مدار بسته در کیفیت تصویر تاثیر گذار است؟

ابتدا بهتر است قبل از هر چیزی با جزئیات و نحوه عملکرد اننواع لنز دوربین مدار بسته آشنا شوید.

لنز دوربین به تعدادی عدسی صیغل داده شده پشت سر هم که در محفظه ای استوانه ای قرار دارند، اتلاق می شود. عدسی ها به یک سنسور واحد متصل می باشد. و نوری که از عدسی ها عبور می نماید بعد از برخورد با کست لنز، با توجه به اندازه سنسور تصویر نهایی را ایجاد می نمایند.

  • همانطور که در ابتدای مقاله بیان نمودیم کیفیت نهایی تصویر به عموامل مختلفی وابسته می باشد. یکی از این عوامل نوع عدسی های لنز می باشد. هرچه کیفیت عدسی ها بالاتر باشد، کیفیت تصویر نهایی نیز بالاتر خواهد بود. همچنین فاصله عدسی ها از لنز نیز می تواند در این کیفیت تاثیر گذار باشد.
  • یکی دیگر از این عوامل سایز سنسور می باشد. هنگام خرید دوربین مدار بسته باید به اندازه سنسور نیز توجه نمود.
  • مورد مهم و تاثیر گذار بعدی فاصلی کانونی می باشد. این اصطلاح به معنی فاصله ی بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور می باشد. هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، تصویر واید تری داشته و زاویه دید نیز بیشتر می شود. و برعکس آن با بیشتر شدن فاصله کانونی زاویه دید کمتر و حتی کیفیت تصویر پایین تری خواهید داشت.

در برخی از انواع دوربین های مدار بسته فاصله کانونی قابل تنظیم می باشد. اما در برخی دیگر ثابت بوده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

انواع لنز دوربین مدار بسته

انواع لنز دوربین مدار بسته

در بخش قبلی با فاصله کانونی و کاربرد آن آشنایی پیدا نموده اید. انواع لنز دوربین مدار بسته با توجه به این فاصله به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. در ادامه هر یک از آن ها را برسی خواهیم نمود.

  • لنزهای زوم
  • لنزهای واید
  • لنزهای نرمال

لنز های زوم دوربین مدار بسته

این نوع از انواع لنز های مدار بسته به لنز های متغیر نیز معروف می باشند. زیرا زوم آن ها از طریق دو گیره که به حلقه ای بر روی استوانه متصل می باشند، قابل تغییر می باشد. هنگامی که این حلقه ها چرخانده می شوند، فاصله کانونی و میزان زوم تغییر می نمایند. برای مثال برخی لنز برخی دوربین ها میزان زوم از 2.8 تا 12 میلیمتری یا 5 تا 50 میلیمتری، به طور کامل تغییر می نماید.

معمولا این لنز ها را با دو عدد که نشان دهنده کوتاه ترین و بلند ترین میزان زوم می باشد، نشان می دهند. برای مثال یک لنز زوم 35-135 میلیمتری (لنز دوربین مدار بسته اسپید دام)، دارای امکان استفاده از تمام فواصل کانونی بین 5.7 تا 275 میلیمتری با 48 برابر بزرگنمایی اپتیکال می باشد.

انواع لنز دوربین مدار بسته

معرفی لنز های واید

لنز هایی که فاصله کانونی آن ها کمتر از قطر سنسور می باشدف لنز های واید گفته می شود. استفاده از این لنز ها در دوربین های مدار بسته میدان دید بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. در واقع دوربین های مداربسته با لنز های واید جزو پرفروش ترین محصولات می باشند.

انواع لنز های واید بیشتر برای دوربین هایی که در فضای باز و یا پارکینگ ها نصب می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها برای فضاهایی که ارتفاع بیش از 3 متر می باشد بسیار مناسب می باشند. زیرا زاویه دید آن ها زا زاویه دید انسان بیشتر بوده و کادر بیشتری را در وسعت دید قرار می دهد.

دوربین ها در حالت واید معمولا تصاویر را با پرسپکتیو بیشتری نمایش می دهند. و در ادامه هرچه فاصله کانونی کوتاه تر شود، اجسام پهن تر نشان داده می شند. از این رو بیشتر نصابان با تجربه خود محدوده تصویر را تا حد ممکن ساده انتخاب می نمایند. البته پرسپکتیو طبیعی همیشه آن چیزی نیست که مجری پی آن می گردد. بلکه با استفاده خلاقانه از لنز های واید دوربین های مدار بسته، تصاویری متناسب با نیاز پروژه را نیز می توان به دست آورد.

لنز واید دوربین مدار بسته

انواع لنز دوربین مدار بسته – معرفی لنز نرمال

در آخر بین انوع لنز دورببین های مدار بسته، به لنز های نرمال می رسیم. در دوربین هایی با لنز نرمال، فاصله کانونی با سنسور دوربین برابر می باشد. فاصله کانونی در این لنز ها 3.6 میلیمتر بوده و قابلیت بزرگ نمایی ندارد. و تصویر نهایی به دست آمده با تصویری که با چشم معمولی می بینیم تقریبا یکی می باشد.

انواع لنز دوربین مدار بسته

جمع بندی

استفاده از دوربین های مدار بسته به عنوان سیستم های امنیتی و محافظتی برای اکثر ساختمان های مسکونی، ادارای، فضاهای باز، باغ ها و دیگر مکان های این چنینی لازم و ضروری می باشد. پس بهتر است بهترین و با کیفیت ترین محصول موجود در بازار را مطابق با فضا و نیاز خود خریداری نمایید.

ما در مجموعه سیف رادیکال ارائه دهنده انواع سیستم های امنیتی از جمله دوربین مدار بسته، دزدگیر و…. می باشیم. و در این راستا بهترین محصولات را به مشتریان ارائه می نماییم.

با خرید از سیف رادیکال امنیت واقعی را جربه نمایید.

خرید دوربین مداربسته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *